Spalio 12–29 d.

Konkursinės programos

Šiemet pagrindinis prizas atitenka!.. net trims geriausiems festivalio konkursinių programų filmams, kuriuos renka tarptautinė žiuri. Ją sudaro kino industrijos profesionalai ir kino bendruomenės nariai, kultūros veikėjai ir savo sričių specialistai.

Kiekviena(-s) jų žiuri suteikia unikalią perspektyvą ir patirties spektrą. Siūlyti konkrečius žiuri narius kasmet patikim tų metų festivalio programų sudarytojams ir festivalio direktoriui.

17-ojo festivalio naujovė – trys konkursai, skirti atrasti jaunus, pirmą arba antrą filmą sukūrusių režisierių darbus, išsiskiriančius novatoriška vizualine raiška, reflektuoti taršos ir tvarumo problemas bei atskleisti nutylėtas tiesas ir nerti giliau nei paviršius pokyčio link.

Atradimų konkursinė programa skirta kino režisieriams, sukūrusiems pirmąjį arba antrąjį ilgametražį filmą. Programa sudaryta atsižvelgiant į meninę filmų vertę, žmogaus teises liečiančių temų atskleidimą, kūrėjų profesionalumą bei lyčių pusiausvyrą. Konkursinės programos filmai liudija tikėjimą kinu kaip priemone jautriai ir atsakingai reflektuoti apie svarbiausias šių dienų realijas.

Yulia Kovalenko

Yulia Kovalenko yra kultūros mokslų daktarė, kino kritikė bei UA IHRDFF Docudays programos vadovė. 2017 m. jai buvo suteiktas daktaro laipsnis, Odesos universitete ji dėstė kultūrologiją ir meno studijas. Jos, kaip kino kritikės, tekstai buvo publikuoti įvairiuose tarptautiniuose bei Ukrainos žurnaluose („Kino Raksti“, „La Furia Umana“, KINO-КОЛО ir kituose).  2019 m. ji prisijungė prie „Docudays UA“ programos skyriaus, o 2022 m. ji buvo Berlinalės forumo išankstinės atrankos komandos narė. Yuliia rašo tinklaraštį apie meninį kiną adresu kinotabs.com ir yra Ukrainos kino kritikų sąjungos bei Ukrainos nacionalinės žurnalistų sąjungos narė.

Coco Schrijber

Coco Schrijber yra viena iš drąsiausių Olandijos dokumentinių filmų kūrėjų. Jos kūriniai yra pripažinti ir apdovanoti tarptautiniu mastu. Autorė žinoma dėl savo kinematografinio žvilgsnio, kuriame pasitelkia netikėtus kampus kiekvienai nagrinėjamai temai. Jos nežabota fantazija kartais nulemia nepatogiai pasakojamas istorijas, kurios žiūrovą priverčia nejaukiai viską stebėti. Debiutinis filmas „First Kill“ (2000 m.) apie karo grožį pelnė daugybę apdovanojimų (IDFA, Kosovo, Sidnėjaus ir kt. festivaliuose). Filmas „Bloody Mondays & Strawberry Pies“ (2008 m.) apie nuobodulį (jame vaidina Johnas Malkovichius) pelnė septynis tarptautinius apdovanojimus ir buvo oficialus olandų pasiūlymas 2008 m. Oskarams. Filmas „How to Meet a Mermaid“ (2016 m.) buvo atrinktas į IDFA tarptautinę konkursinę programą, nominuotas EDA apdovanojimui už geriausią moters režisuotą vaidybinį filmą ir įtrauktas į Europos kino apdovanojimų trumpąjį sąrašą. Filmas „Look What You Made Me Do“ (Žiūrėk, ką per tave padariau, 2022) buvo atrinktas ir į 2023 m. IDFA MASTERS sekciją ir Olandijos konkursinę programą.

Arūnas Matelis

Arūnas Matelis Vilniaus universitete studijavo matematiką, vėliau studijavo ir baigė režisūrą Lietuvos muzikos akademijoje. 2007 m. už pirmą savo pilnametražį filmą „Prieš parskrendant į Žemę“  buvo apdovanotas Amerikos kino režisierių gildijos apdovanojimu kaip geriausias metų dokumentinio filmo režisierius. „Prieš parskrendant į Žemę“  taip pat pelnė pagrindinius prizus IDFA, DOK Leipcig, Documenta Madrid, Zagreb DOX ir kituose festivaliuose, o taip pat – Europos kino akademijos nominaciją. Naujausias režisieriaus filmas „Nuostabieji lūzeriai. Kita planeta“ laimėjo 18 prizų tarptautiniuose festivaliuose, tarp kurių pagrindiniai– Varšuvos, Triesto ir kt. Filmas varžėsi dėl „Oskaro“ dvejose – geriausio filmo užsienio kalba ir dokumentinio filmo – kategorijose. Arūno Matelio trumpametražiai dokumentiniai  filmai „Dešimt minučių prieš Ikaro skrydį“, „Sekmadienis. Evangelija pagal liftininką Albertą“, „Iš dar nebaigtų Jeruzalės pasakų“ buvo apdovanoti prizais ar rodyti konkursinėse  programose daugybėje festivalių, tarp kurių – Kanų, („Directors fortnight“ ir „Critic week“), Oberhauseno, Turino, Lokarno, MoMA, „Cinema du Reel“ ir kituose.

Keičiantis planetai, keistis privalės ir žmogus. Adaptacija palies tai, ką valgome, kaip leidžiame laisvalaikį ir ką laikome gamta. Pasaulis vis sunkiau pasiduoda civilizacijos kontrolei. O ši vis aršiau stengiasi Žemę perkurti pagal savo atvaizdą. „Žalieji“ festivalio filmai kaip niekad anksčiau susitelkę į mūsų santykį su sparčiai besikeičiančia aplinka. Nuo naujos apelsinų genetikos iki paskutiniųjų planetos žmonių.

Marius Čepulis

Marius Čepulis gimė Šiauliuose, Vilniaus universiteto Gamtos mokslų fakultete įgijo zoologijos magistro laipsnį. Gamta ir fotografija susidomėjo dar nuo ankstyvos vaikystės. Marius Čepulis tuo užsiima ir dabar – fotografuoja ir per fotografiją šviečia žmones apie gamtą. Yra surengęs daugybę fotografijos parodų, taip pat yra dviejų mokomųjų priemonių ir trijų knygų autorius. Veda TV laidą apie gamtą „Gamtininko užrašai“, yra vienas iš jos autorių ir operatorių. Gyvena automobilyje.

Rugilė Matusevičiūtė

Rugilė Matusevičiūtė yra klimato komunikacijos specialistė ir aplinkosaugos žurnalistė, dirbanti su įvairiais audivizualiniais medijų projektais siekiant didinti visuomenės tvarumo kompetencijas ir ekologinį sąmoningumą. Rugilė yra tinklalaidės „Išpakuota“ autorė ir projekto „Tvari Lietuva“ vadovė, ji yra sukūrusi daugiau nei šimtą TV ir radijo laidų tvarumo temomis.

Ketil Magnussen

Ketilas Magnussenas baigė inovacijų magistro studijas Mastrichto universitete Nyderlanduose ir istorijos ir politikos mokslų bakalauro studijas Oslo universitete. Turi didelę įvairią profesinę patirtį – nuo staliaus iki socialinio darbo, taip pat daugiau nei 10 metų dirba privačių bendrovių bei viešųjų organizacijų konsultantu ir projektų vadovu technologijų panaudojimo klausimais Norvegijoje ir užsienyje. 2003 m. įkūrė kompaniją „The Oslo Documentary Cinema“, o 2008 m., bendradarbiaudamas su keliomis žmogaus teisių organizacijomis, pradėjo organizuoti dokumentinių filmų festivalį „Human Rights Human Wrongs“, kuris 2018 m. buvo pervadintas  „Human IDFF“. Šio festivalio metu, be filmų programos, taip pat yra organizuojami įvairūs pokalbiai, diskusijos, parodos, performansai bei dokumentinio teatro spektaklių peržiūros.

Poveikio konkursinė programa skirta dokumentiniams filmams, kuriuose nagrinėjamos esminės politinės problemos. Jie kviečia mus pasinerti giliau į jų esmę, atskleisti, kas slepiasi už blizgių paviršių ir atkreipti dėmesį į filmus, kurių temos yra ypač nepatogios, tačiau kurie įžiebia didžiausius pokyčius.

Sini Hormio

Sini Hormio – režisierė ir poveikio prodiuserė iš Helsinkio. Šiuo metu ji yra Helsinkio kino festivalio „DocPoint“ sklaidos ir informavimo skyriaus vadovė. Sini sukūrė nemokamą dokumentinių filmų kūrėjams skirtą priemonę „The Impact Roadmap“, kuri taip pat yra jos magistrinio darbo dalis. Nuo 2000 m. ji dirba kino ir televizijos srityje. Jos debiutinio filmo „Malonus nepažįstamasis“ (angl. The Kind Stranger),  kurį kartu su ja režisavo Anu Silfverberg, premjera įvyko 2023 m.

Alisa Kovalenko

Alisa Kovalenko yra daugybę apdovanojimų pelniusi Ukrainos dokumentinių filmų režisierė bei Europos kino akademijos (EFA) narė. Ji gimė ir užaugo Zaporožėje (Ukraina), studijavo dokumentinį kiną Karpenko-Kary nacionaliniame teatro, kino ir televizijos universitete Kijeve ir Andrzejaus Wajdos mokykloje Varšuvoje. Jos filmai „Alisa in Warland“ (IDFA 2015) ir „Home Games“ (Sheffield Doc/Fest 2018) buvo parodyti daugiau nei 150-yje festivalių ir pelnė apdovanojimus. Filmas „Home Games“ buvo pirmas Ukrainos kūrėjų dokumentinis filmas, kurį 2021 m. įsigijo „Netflix“. Naujausio kino kūrėjos dokumentinio filmo „We Will Not Fade Away“ (Mūsų neužgesins) pasaulinė premjera įvyko Berlinalėje, kuriame jis buvo nominuotas Berlinalės dokumentinio filmo apdovanojimui.

Indrė Makaraitytė

Indrė Makaraitytė yra žurnalistė, laidų vedėja, politikos apžvalgininkė ir Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos tyrimų skyriaus vadovė. Vilniaus universiteto Tarptautinių santykių ir politikos mokslų instituto lyginamosios politikos magistro laipsnį turinti žurnalistė yra išbandžiusi save įvairiausiose žiniasklaidos platformose ir ši patirtis jai padėjo suvokti, kad žurnalistiniai tyrimai – tai viena įdomiausių žurnalistinio darbo sričių. Kita Indrę dominanti sritis – tai juvelyrika, kuriai ji taip pat skiria nemažai savo laiko ir apie kurią sako: „Juvelyriką – tai jėgos sutramdymas subtilia forma. Neįtikėtinas derinys – grubūs įrankiai, kietas metalas ir plastiškos papuošalo formos.“

Rėmėjai

Visi rėmėjai